Waarvoor dienen spruitstukken of manifolds?
Om de uitlaatgassen van een motor die in de boot is gemonteerd - een zgn. inboardmotor - af te voeren maakt men gebruik van een watergekoeld uitlaatspruitsuk. Bij een auto wordt de warmte van de uitlaatgassen afgeveoerd door de lucht die tijdens het rijden langs de uitlaat stroomt en het geluid wordt gedempt door de uitlaatdemper. Bij een boot zijn de omstandigheden anders; er is geen langsstromende lucht en er is ook geen uitlaatdemper. Een watergekoeld uitlaatspruitstuk of manifold zorgt ervoor dat de warmte afgevoerd wordt en het lawaai enigzins wordt gedempt. De rest van de demping van het lawaai gebeurt door de uitlaatgassen onder water af te voeren.
Het materiaal van een watergekoeld uitlaatspruitstuk.
Een watergekoeld uitlaatspruitsuk is meestal gemaakt van gietijzer en in sommige gevallen van aluminium. Gietijzer is goedkoper te bewerken en met zgn "lost foam" proces kunnen de spruitstukken nauwkeurig worden gefabriceerd.
Waarom een watergekoeld spruitstuk vervangen?
De watergekoelde spruitstukken van inboardmotoren kunnen stuk gaan doordat deze niet goed zijn afgetapt. Het koelen van de spruitstukken gebeurt namelijk met buitenwater. Het water dat door de motor wordt opgepomt van het oppervlaktewater wordt ook gebruikt om de spruitstukken mee te koelen. Wanneer de boot in de winterstalling gaat is het noodzakelijk dat de spruistukken worden afgetapt anders bestaat de kans op stukvriezen. Ook kunnen de spruitstukken na een lange tijd doorroesten, ze zijn tenslotte gemaakt van gietijzer.
Zoekt u een speciaal spruitstuk wat hier niet bij staat? Bel of mail ons!