Collectie: Anodes Motoren & techniek
Boot-Outlet heeft diverse anodes op voorraad. Of u nu op zout , zoet of brak water vaart, u kostbare bezit heeft bescherming nodig tegen het wegteren van metalen door de galvanische werking. Voor staartstukken van inboordmotoren, zoals Mercruiser, Volvo Penta en OMC heeft Boot-Outlet anodes. Ook uw buitenboordmotor ia voorzien van anodes. De anodes kunnen gemaakt zijn van zink, aluminium of magnesium, dit is afhankelijk of u op zout, zoet of brak water vaart. Over het algemeen zijn de zinkanodes het beste voor zout water en de aluminium anodes voldoen weer beter als u soms op zoet water en soms op zout water vaart. De magnesium anodes zijn het beste wanneer u alleen maar op zoet water vaart.
Voor een goede anode voor uw scheepsmotor gaat u dus naar Boot-Outlet!
Extra info:
Als verschillende metalen ondergedompeld zijn in een geleidende vloeistof zal een elektrisch stroompje gaan lopen tussen de twee metaalsoorten. Het minst edele metaal zal invreten. Zo'n proces wordt galvanische corrosie genoemd.
Dit komt o.a. voor bij een stalen scheepshuid en een bronzen schroef. Om het ter plekke invreten van de scheepshuid tegen te gaan kunnen blokken van een minder edel metaal geplaatst worden. Deze blokken (anodes) offeren zich als het ware op, kathodische bescherming. Een veel toegepaste anode is de zinkanode, maar in zoet water heeft de schipper de beste ervaring met minder edele soorten als aluminium of magnesium. Denk eraan dat anodes nooit geschilderd of geteerd mogen worden en dat de bevestigingsbouten of draadeinden van gewoon staal moeten zijn, het liefst gelast aan het schip. Maak ook niet de goedbedoelde fout de anodes schoon te maken met een staalborstel of vijl. Er kunnen restjes staal achter blijven die de werking sterk doen verminderen. Een goede methode om galvanische corrosie te beperken is er voor te zorgen dat geen elementen met een groot potentiaal verschil naast elkaar worden gebruikt, dus zeker geen RVS koelpijpen onder het schip. Zie daarvoor de galvanische reeks van elementen. Er is een vuistregel voor het aantal/gewicht van zinkanodes. Het is afhankelijk van de grootte van het natoppervlak (onderwaterschip: lengte waterlijn x (breedte + diepgang). Tot 30m²: 2 x 4kg, tot 60m²: 4 x 4kg, tot 90m²: 6 x 4kg enz, met voor het roer 2 x 1kg. Bij gebruik van aluminium of magnesium dezelfde aantallen aanhouden, maar ongeveer de helft in gewicht. Klik op het plaatje voor een indruk van een goed werkende anode. Minder bekend is de elektrolytische corrosie, waarbij zelfs de meest edele metalen sneuvelen en dat ook nog in een sneller tempo. Meestal is hier een langdurige walstroomaansluiting de boosdoener, hoewel ook een ouderwets enkeldraad boordnet zonder hoofdschakelaar de oorzaak kan zijn.